Det går i rasande fart nu. Det är så mycket som ska göras före semestern så en hinner inte riktigt stanna upp och tänka efter. Det är sommarfester, det är IKEA-besök, det är Motonet-besök, det är matbunkring inför semester och så vidare.

Men den hägrar. Trots att den här våren inte alls gått som jag tänkt mig. När två månader av året försvinner i en dimma av mediciner och fysioterapi där en är så trött så en tupplurar 3-4 gånger om dagen, då får man räkna med att man någonstans inte riktigt hinner med. Trots att en hann se alla Poirot-avsnitt på nytt och läsa otaliga böcker då.

Dessutom, till råga på allt, har jag anmält mig till en webbkurs om artificiell intelligens. Det talas så mycket om hur robotarna kommer och tar våra jobb och hur framtiden bygger på artificiell intelligens så jag tyckte det var dags att ta tjuren vid hornen och undersöka vad det egentligen handlar om. Det är en intensiv kurs som kräver mycket tänk och för en som inte sysslar med matematik varje dag krävs nog en tankeverksamhet som en inte är van med. Det logiska tänkandet ni vet.

I sig är kursen inte svår (ännu) men språket är till en viss del dåligt översatt, vilket gör det svårare att förstå vad övningarna ska gå ut på. Diplomingenjören där hemma får skrapa sig i huvudet och berätta om sin tolkning åt statsvetarnörden som glatt skenat iväg i en annan riktning än den tänkta. Typ.

Ändå vidhåller jag fortfarande att övningarna inte är svåra, men de är svårtolkade. När mannen berättade för mig senaste gång vad det var som frågades efter gjorde jag övningen på 5 minuter. Men det är så irriterande när man inte är van med formuleringarna och ska sätta så mycket tid på att förstå dem, när övningarna sedan är så enkla. Och jag älskar känslan av att låta hjärnan rassla till litet och tänka logiskt.

Om jag förstår vad AI är efter att ha gått de två första av den sexdelade kursen? Nja. Det finns så många definitioner på AI, så det är svårt att säga. Något som tar steget vidare skrev jag i min definition. Adaptivt och autonomt är också två nyckelord. Fascinerande är det, men tidskrävande.

Och förutom detta är målet fortfarande att träna minst två, gärna tre eller fyra gånger i veckan med tanke på handen. Två gånger på gym, två gånger något annat. Förra veckan kunde jag för första gången göra en downward facing dog detta år. Det var stort. Mycket stort att ens hand dels håller, dels böjer sig så mycket så den tillåter detta.

Men som ni hör. Det är ett galet tempo just nu. Då har jag inte ens nämnt jobbet än. Men tre veckor till semester, nejnej. Jag hinner inte med just nu.