Nytt år, nya tider? I år har jag väldigt svårt att få en fräsch uppstart när alltför många nära är alltför sjuka, men kanske en gammal hederlig lista kunde hjälpa för att försöka komma igång? Om inte annat kan det hjälpa så man minns allt det goda som också skett under året som gått.

  1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
    Massor. Vi körde vår egen båt från Helsingfors till stugan (så spännande att ta sig runt Hangö udd), vi besökte Jurmo första gången med mannen, jag har ridit med karvasatula flera gånger på olika hästar, varit på roadtrip i Spanien, strukturerat om mina arbetsmetoder för att få en bättre vardag, jag blev mentor åt en brasiliansk tjej. Listan är lång om man vill se de små sakerna!
  2. Höll du några av dina nyårslöften?
    Jag är tveksam till om jag gav några nyårslöften, oftast brukar jag glömma dem fortare än kvickt nämligen. Däremot satte jag upp en del mål under året som jag vet att jag hållit. Till exempel har jag jobbat hårt med att ta en sak i taget – och ibland lyckas det till och med nuförtiden!
  3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
    Jag tror inte det.
  4. Dog någon som stod dig nära?
    Mina föräldrars hund. Inom en snar framtid kommer vi dock att ha två dödsfall inom familjen som är alldeles för nära, egentligen ett litet mirakel att båda överlevde nyåret.
  5. Vilka länder besökte du?
    Italien, Spanien, Sverige och Tyskland. Inte så dåligt alls. Älskar Rom och roadtrip i Spanien var det roligaste på länge.
  6. Är det något du saknar år 2023 som du vill ha år 2024?
    Fred på jorden. Samt en vettig politik i Europa och inte minst i Finland.
  7. Vilket datum från år 2023 kommer du alltid att minnas?
    Jag fyllde 40 i mars. Så befriande på många plan, samtidigt som man inser att man är uråldrig.
  8. Vad var din största framgång 2023?
    Att jag faktiskt börjat inse att jag duger som jag är och inte alltid behöver rannsaka mig själv så mycket.
  9. Största misstaget?
    Jag har inte gjort några misstag. Skämt åsido, misstag gör vi varje dag, större och mindre. Varför sätta energi på dem?
  10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
    Förkylningar javisst, annars har jag klarat mig ganska bra.
  11. Bästa köpet?
    Vår nygamla båt kanske? Är kär i den i alla fall, känns som en båt som är alldeles för bra för oss och som om vi inte är värda den. Härlig är hon!
  12. Vad spenderade du mest pengar på?
    Bostadslån och vår hund. Efter många om och men kom det fram att vår hund är allergisk mot kyckling, efter att vi testat ett antal matsorter. Hundmat är dyrt. Mycket dyrt. Min ridning är förstås inte heller gratis.
  13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
    Vår hund. Alltid glad. Från det att klockan ringer tills vi går och lägger oss. Min man. Vår Romresa.
  14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2023?
    Jag började lyssna på avslappningsmusik för hundar de kvällar vi är ensamma hemma. Fungerar också på människor kan jag berätta.
  15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
    Jag tror jag var jämnare i humöret, vilket är en lättnad. Samtidigt gladare under våren, sedan oktober har det mest varit katastrofer i närheten så då är det rätt utmanande att vara genuint glad.
  16. Vad önskar du att du gjort mer?
    Läst. Tränat. Något jag bör prioritera i år för att må bättre.
  17. Vad önskar du att du gjort mindre?
    Suttit vid en skärm. Så mycket tid som går åt till skärmar.
  18. Hur tillbringade du julen 2023?
    Med svärmor i Österbotten.
  19. Blev du kär i år?
    Jag fortsatte vara kär. Eller fortsatte älska.
  20. Favoritprogram på TV?
    på spåret. Typ det enda vi tittar på från TV nuförtiden.
  21. Bästa boken du läst i år?
    Jag började läsa serien om de sju systrarna. Mycket bra skrivna böcker.
  22. Största musikaliska upptäckten?
    Pretenders kanske?
  23. Något du önskade dig och fick?
    Mycket. Jag önskar mig sällan oöverkomliga saker, sist och slutligen. Tid i stallet, tid med vår hund, tid med min man. Tid med föräldrarna. Tid att läsa, tid att träna. Tid på havet. Tid med vänner. Det är väl vad jag önskar mest.
  24. Något du önskade dig men inte fick?
    Jag önskade mig en stabil höst utan drama när mina allra, allra närmaste äntligen alla får må bra, men tyvärr visade det sig att de som är kopplade till mina allra, allra närmaste istället mått och mår långt ifrån bra så den stilla förhoppningen så gick om intet.
  25. Vad gjorde du på din födelsedag 2023?
    Jag jobbade! 🙂 Skämt åsido, jag blev uppvaktad som aldrig förr så klagar inte.
  26. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
    Se punkt 24. Och så var det då freden på jorden.
  27. Vad fick dig att må bra?
    Hunden, mannen, ponnyn jag hyr. Havet. Böckerna. Träningen. Jobbet också, när jag utvecklats så mycket där.
  28. Hur skulle du beskriva din stil 2023?
    Likadan som tidigare år nästan. Kanske något mer naturmaterial i kläderna jag nu använder?
  29. De bästa nya människorna du träffade?
    Min väninna från Brasilien och hennes man.
  30. Vad har du för nyårslöften inför 2024?
    Inga alls egentligen. Jag är inte säker på att nyårslöften fungerar.