YLE gör just nu en undersökning om hormoner, som jag vill rekommendera alla kvinnor att fylla i.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/06/05/paansarkya-raivokohtauksia-haluttomuutta-kerro-onko-hormonaalinen-ehkaisy

Mer noggrant sagt handlar förfrågan egentligen om p-piller och dess effekter. Ptja, själv har jag inte en dag ångrat när jag äntligen tog steget bort från hormonerna och började se mig omkring efter alternativ. Efter detta har jag dock blivit ifrågasatt av äldre gynekologer om varför jag inte vill äta p-piller, detta trots att jag inte överhuvudtaget var där för att diskutera preventivmedel utan för att jag ville kontrollera att en infektion gått över. Den personen skrev jag svidande kritik om till läkarstationen.

Att hormoner verkligen inte är så bra för mig kunde jag konstatera ännu en gång rätt nyligen. Jag valde att skjuta upp min senaste mens under en semester och herreduminskapare så arg jag var under hela den semestern. Så jag tänkte fula tankar om mig själv, så upp och ned jag var, så mycket biverkningar jag fick. Nej vet ni, till och med min man – och han reagerar inte i första taget – bad att jag aldrig ska äta dessa piller igen.

Så tröttsamt med alla dessa hormoner som erbjuds så frikostigt. Så tröttsamt att man måste må så dåligt, måste vara så arg, måste bli så trött på sig själv bara för att vettiga alternativ inte finns. Så gör undersökningen medsystrar oavsett vilka symptom eller inte du haft, gör den. Fyll fast i den på svenska om du inte är bekväm att göra den på finska, det brukar jag göra ibland 🙂